محققان خبرهای خوشی برای ورزشکاران دارند. آنها می‌گویند تحرک و فعالیت به شما اجازه می‌دهد تا به مقدار کافی غذا بخورید.

به گزارش بی‌بی‌سی، بررسی‌های این محققان نشان داده که بعد از ورزش، هورمون‌های بدن دست به کار می‌شوند و اشتهای شما را سرکوب می‌کنند. بنابراین حتی اگر خیالتان از بابت اضافه وزن هم راحت باشد و دست خودتان را برای خوردن باز بگذارید، باز بیشتر از حد معینی نمی‌توانید بخورید و همین راز تناسب اندام ورزشکارها نسبت به افراد بی‌تحرک‌ است.

البته این نکته که ورزش کالری می‌سوزانند، نکته جدیدی نیست. همه ما می‌دانیم که با فعالیت بدنی، مقداری از انرژی غذایی را که خورده‌ایم، مصرف می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم تا به صورت چربی در بدن‌مان جمع شود.

با این حال برخی‌ها این طور از موضوع برداشت کرده بودند که با ورزش، تازه اشتهایمان باز می‌شود و به همان اندازه که سوزانده بودیم، دوباره می‌خوریم. اما این مطالعه، در دانشگاه سلطنتی لندن، خلاف این را نشان می‌دهد.

در این مطالعه، ابتدا به دو گروه با وزن و شرایط مشابه بدنی، مقدار مشخص و مساوی صبحانه داده شد. یک گروه بلافاصله بعد از صبحانه شروع به ورزش کردند و این کار را یک ساعت ادامه دادند؛

در حالی که گروه دیگر صاف نشستند و هیچ تکانی به خودشان ندادند. بعد از این مدت، همان طور که انتظار می رفت، مشخص شد که افراد ورزشکار، 492 کیلوکالری سوزانده‌اند و درمقابل افراد بی‌حرکت، فقط 197 کیلوکالری!

اما در مرحله بعد، باز هم به هر دو گروه خوراکی داده شد تا هر چقدر میلشان می‌کشد، بخورند. نتیجه این شد که آنها که ورزش کرده بودند، 913 کیلوکالری خورده بودند و آنها که بی‌حرکت سر جایشان نشسته بودند، 762 کیلوکالری خورده بودند.

حالا ممکن است بگویید: «پس ورزشکارها که بیشتر خوردند». بله، درست است. اما این فقط ظاهر قضیه است. ورزشکارها بیشتر خورده‌اند، اما قبلش کلی انرژی سوزانده‌‌اند و یک حساب و کتاب ساده نشان می‌دهد کسانی سود برده‌اند که بعد از غذا بلند می‌شوند و ورزش می‌کنند.

بررسی‌های آزمایشگاهی خون این دو گروه از افراد داوطلب هم نشان داده‌است که سطح هورمون‌های کاهش دهنده ی اشتها هم بعد از ورزش بالا می‌رود.

این هورمون‌ها پیام‌هایی به مغز مخابره می‌کنند که فرد احساس سیری کند و چندان میلی به خوردن نداشته باشد.

به این ترتیب ورزش، هم باعث سوختن انرژی غذاهایی که جلوتر خورده شده اند می‌شود و هم با کنترل اشتها، از زیاده‌خوری و ریزه‌خواری جلوگیری می‌کند.

این مطالعه در نشریه «بیماری‌های غدد» چاپ شده ‌است و تاکید دوباره‌ای است که اگر می‌خواهید سالم باشید و اندام متناسبی هم داشته ر‌باشید، تنها به رژیم غذایی بسنده نکنید.

برخی مطالعات نشان داده اند افرادی وجود دارند که رژیم غذایی سفت و سختی می‌گیرند، اما بعد از رژیم نه تنها وزن کم نمی‌کنند، بلکه وزنشان اضافه هم می‌شود. علت آن هم چیزی نیست جز پشت کردن و بی‌اعتنایی به ورزش و فعالیت بدنی.

منبع : همشهری