چنانچه بخواهید اطلاعات این نوشتار را به یاد آورید، «چرت» بزنید.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد كه خواب بعد از ظهر به کارکرد حافظه بلندمدت كمك می‌كند. این مطالعات همچنین نشان می‌دهد كه 90 دقیقه خواب نیمروز، بسیار به حافظه كمك می‌كند.

البته هنوز اطلاعات دقیقی از پردازش مغز هنگام خواب فهمیده نشده، اما نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد، احتمال دارد خواب نیمروزی، سرعت حافظه را تقویت كند و ممكن است در آینده، این كار را به طور مصنوعی انجام دهند.

حافظه بلندمدت، خاطراتی را كه سال‌ها با ما بوده‌اند، برمی‌گرداند.

این تحقیقات در دو گروه انجام شد: یك گروه كه یك ساعت در روز می‌خوابیدند و گروهی كه اصلاً چرت نمی‌زدند. بنابراین، افرادی كه به هنگام بعداز ظهر چرت می‌زدند، كارایی‌شان در اول شب به طور چشمگیری نسبت به دیگران بهتر بود.

این در حالی است كه میزان خواب این دو گروه یكسان بوده، منتها گروهی كه عصر خوابیده‌ بودند، خیلی بهتر از گروهی بودند كه بیدار مانده‌ بودند.

خواب نیم‌روز، می‌تواند زمان را كوتاه كند و حافظه را از فراموشی در امان دارد و به این ترتیب می‌توان گفت كه به جای 6 تا 8 ساعت خواب مستمر، مغز می‌تواند در طی 90 دقیقه چرت زدن، حافظه را تقویت كند.