یوگا از ریشه كلمه سانسكریت YUJ گرفته شده  و به معنی اتحاد است. اتحاد بین تن و روان ، بین نیروهای مثبت و منفی وجود انسان . یوگا قدمت زیادی دارد و بر اساس سبك های مختلفی كه در یوگا وجود دارد می توان از آن برای راهگشایی و كسب انرژی بهره برد


تمرینات یوگا شامل تمرینات بدنی (آساناها)تمرینات تنفسی (پرانایاما) تمرینات ذهنی( پراتی هارا) و ... می باشد كه در نهایت به جهت كسب سلامتی و آرامش و آگاهی مثبت بكار گرفته می شود . یوگا هنر زندگی كردن است . دانشی است كه باید با زندگی روزانه هر فرد عجین شود زیرا كه برتمام جنبه های حیاتی اعم از جسمی – روانی و روحی تاثیر بسزایی دارد . علم یوگا با عمل كردن روی عوامل خارجی و فیزیك بدن آغاز می شود و به لایه های ظریف بدن ارتباط داده می شود .

 

هدف یوگا هماهنگ كردن سیستم های مختلف بدن است تا در پرتو آن شادابی و تندرستی كلی بدست آید . سیستم یوگا به شاخه های زیادی نظیر هاتا – راجا – گیانا – كارما – كندالینی – تانترا و ... تقسیم شده است كه هر كدام از شاخه ها ، بنا بر هدفی كه دنبال می كند به ذكر جزئیات پرداخته و هر فرد می تواند متناسب با خصوصیات فردی و نیاز شخصی راه مورد علاقه اش ، را انتخاب و دنبال  كند .

یوگاى سنتى به طور اولیه ورزشى براى كاهش وزن نیست.

یوگا شامل اجراى وضعیت هاى معین بدنى است كه در حین آن توجه خاص به تنفس به عمل مى آید بازدم در حین حركات معین و دم در حركات دیگر. یوگا به بهبود انعطاف پذیرى و تقویت بنیه و كاهش استرس كمك مى كند.

یوگا برخلاف ورزش هاى اروبیك (هوازى) میزان سوختن كالرى ها را خیلى افزایش نمى دهد، گرچه بعضى ها ممكن است شكل تغییر یافته اى از یوگا به نام «یوگاى قدرتى» را پیشنهاد كنند، كه هوازى است.

یك ساعت انجام یوگاى سنتى معمولاً باعث سوختن كمتر از 200 كالرى مى شود. همچنین یوگا نه مانند تمرین هاى استقامتى باعث افزایش توده عضلانى بدون چربى مى شود و نه مانند آن به سوختن كالرى هاى بیشتر كمك مى كند.

بیمارانی كه مدت 8 هفته، شب ها این ورزش را انجام داده اند، 30 درصد بهتر از بقیه بیماران معالجه شده اند

بعضى از وضعیت هاى یوگا مى تواند واقعاً مضر باشد. این وضعیت ها مى توانند فشار مفرطى بر ستون فقرات كمرى وارد كنند. این امر به خصوص اگر به عارضه اى مانند پوكى استخوان دچار باشید مى تواند مایه نگرانى باشد.

این وضعیت هاى بدنى خاص در یوگا ممكن است باعث افزایش خطر شكستگى هاى فشارى مهره ها و صدمات قسمت تحتانى ستون فقرات شود. موثرترین راه براى كاهش وزن تركیب یك رژیم غذایى معقول است

چنانچه با مشكل بی خوابی دست و پنجه نرم می كنید ممكن است «استرس زیاد» دلیل آن باشد. استاد دانشگاه پزشكی «ست بیه خوالسا» می گوید: ورزش یوگا می تواند تولید هورمون استرس در بدن شما را كاهش دهد و به شما كمك كند كه راحت تر بخوابید. وی می گوید: 30 تا 45 دقیقه ورزش یوگا كه شامل: نفس های عمیق، مدیتیشن و نشستن روی زمین است، می تواند مشكل شما را حل یا كمتر كند.

بیمارانی كه مدت 8 هفته، شب ها این ورزش را انجام داده اند، 30 درصد بهتر از بقیه بیماران معالجه شده اند. در اینجا سه راهكار برای اینكه بهتر بتوانید بخوابید به شما ارائه می دهیم.

?) سعی كنید در كلاس های یوگا شركت كنید و این ورزش را یاد بگیرید یا اینكه از طریق فیلم ویدیویی این ورزش را آموزش ببینید.

?) وقت مناسبی را انتخاب كنید: بهترین موقع برای تمركز و انجام این ورزش شب است.سعی كنید حتماً اگر چند دقیقه هم شده جای ساكت و خلوتی را پیدا كنید و قبل ازرفتن به رختخواب تمرین كنید.

?) صبور باشید (آرام باشید): چنانچه سعی كنید آرام باشید، تولید هورمون استرس بدن شما كاهش پیدا می كند.

در ضمن بدانید درمان قطعی ممكن است یكی، دو ماه طول بكشد و یك شبه شما معالجه نخواهید شد.

یوگا

یوگا:

یوگا یعنی رهایی از درد و رنج  .

یوگا انسان رابه خرد می رساند و خرد انسان را به خداوند .

یوگا نگریستن به اسرار و زیباییهای درون است .

یوگا یك نیاز است یك نیاز با ارزش برای مردم عصر حاضر .

یوگا  تعادل جسم و روان و وحدت این دو با هم است .

یوگا یعنی به آرامش رسیدن .

یوگا یكی شدن تمام نیروهای تن ، روان و روح ، با خداست .

یوگا یك روش فلسفی - كاربردی در تفهیم مسائل وجودی ، مراتب ذهنی ریشه های درد و رنج و متعادل سازی و دفع آنهاست .

یوگا از بین برنده ی تمام دردهاست .

یوگا پیام خرد است و بشریت وارث این پیام.

یوگا هنر زندگی كردن است .

یوگا یعنی رهایی از آلودگی و درد و رنج .

با یوگا :

با یوگا آرامش روانی و تعادل و هماهنگی اركان تن و روان تامین می گردد .

با یوگا نشانه های بیماری زای جسمی و روانی فرد و جامعه برطرف می شود .

با یوگا مقاومت فرد در مواجهه با استرس های زندگی بیشتر می شود .

 با یوگا قدرت تمركزتان بالا می رود.

با یوگا از ناراحتی های ستون فقرات و سایر مفاصل رهایی می یابید .

با یوگا خستگی و فرسودگی را به فراموشی می سپارید .

با یوگا  توازن جسمانی و تعادل روانی را در هر سن می توانید بدست آورید .

با یوگا  می توانید در ورزشهای قهرمانی موفق تر باشید .

با یوگا بیماریهای جسمانی مانند ناراحتی های گوارشی ، عملكرد نامنظم غدد درون ریز بدن و نارسایی های خونی ، مشكلات قلبی ، مشكلات ارتوپدیك و بسیاری از بیماریهای روانی مانند اضطراب ، ترس ، وسواس و... بهبود می یابد .

با یوگا شما به زیباییهای درون خود می نگرید .

با یوگا شما یاد می گیرید كه چگونه همه را  دوست داشته  باشید .

فرآوری:طاهره رشیدی